Lynlitteratur

- Spontan samtale om litteratur

Lynlitteratur er et spil udviklet til danskfaget i gymnasieskolen. 

Det er skabt med ét klart formål: At styrke elevernes evne til at tale spontant om det de oplever i mødet med litteratur – uden først at tænke over, hvad læreren mon forventer, de siger.

Spillet inviterer eleverne til at gå i direkte dialog med det æstetiske udtryk – uanset om det er tekst, teater, billedkunst eller musik. Her handler det om at lade sig påvirke, mærke og tænke med kroppen, følelserne og forestillingsevnen – og så sætte ord på dét. 

Ikke i stedet for faglighed, men som en vej til at gøre fagligheden mere levende, personlig og mangfoldig.

Sådan fungerer spillet:

Lynlitteratur består af en stak fortællekort, som sætter gang i de spontane fortællinger. Eleverne deler oplevelser og indtryk fra deres læsning i første runde – hurtigt og uden filter. I anden runde reflekterer de sammen over de fælles temaer, der dukker op på tværs af deres historier. Det gør det muligt at zoome ind på mønstre og forbindelser i stoffet – i fællesskab.

Lynlitteratur træner eleverne i:

  • at lytte aktivt og engagere sig i andres perspektiver

  • at sætte ord på sansninger og oplevelser

  • at finde faglige temaer på tværs af individuelle oplevelser

  • at styrke den spontane mundtlighed

Lynlitteratur bruges i dag som klassesæt på størstedelen af landets gymnasier. Det findes også i en engelsksproget version – Snap Stories – og har fundet vej til læseklubber og -kredse, hvor det skaber levende samtaler og nye perspektiver på læsning

Har du spørgsmål – eller vil du høre, hvordan Lynlitteratur kan bruges i netop din sammenhæng?

Så skriv eller ring – jeg deler gerne erfaringer og idéer.

Ring på tlf: 25213837, eller skriv en mail!

Vil du købe Lynlitteratur?

Det kan du gøre her:

Flere workshops og spil som handler om Mundtlig Formidling

Solotræning

Lynhistorier

Fortæl!

Viden og Forskning

Improviser!