
Et spil, der styrker lederfeedback - udviklet til Gladsaxe kommune
Hvordan giver man ærlig og brugbar feedback til sin leder - og hvordan sikrer man, at det bliver en fælles refleksion frem for individuelle anonyme svar?
Det spørgsmål har jeg arbejdet med i et spændende samarbejde med Henrik Krogh fra Klods-Hans for viderekomne og Gitte Lildholdt fra HR afdelingen i Gladsaxe Kommune.
Sammen har vi udviklet et ledelsesfeedbackspil, der har erstattet den tidligere online ledermåling.
Spillet gør feedback levende, konkret og fælles. Medarbejderne samles i teams, og taler om, hvad deres leder gør godt, og hvad der kunne gøres bedre. Spillet hjælper deltagerne med at komme i tanke om konkrete historier fra hverdagen og med at formulere deres tilbagemelding konstruktivt og direkte - som én samlet feedback til lederen.
Samtidig med at lederen får konkret og konstruktiv feedback på deres ledelse, så får medarbejderne også en vigtig samtale om ledelse med hinanden - og en forståelse for deres betydning for god ledelse.
Spillet blev lanceret til en fælles lederdag med alle ledere i Gladsaxe Kommune. Henrik Krogh og jeg faciliterede dagen. Her arbejdede lederne med dilemmaer og andre oplevelser i deres eget lederskab. Samtidig blev de introduceret til spillet, så de trygt kunne tage det med hjem og sætte rammerne for feedback i deres eget team.
Hvert tredje år gentages feedbacken - og det har skabt en mere dialogisk og refleksiv tilgang til ledelsesudvikling i hele kommunen.
FAKTA
GLADSAKSE KOMMUNE
SAMARBEJDSPARTNERE: Henrik Krogh og Gitte Lildholdt
KUNDE: Gladsaxe kommune
STED: Gladsaxe
VARIGHED: 7 timer
DELTAGERE: 100

“Jeg er meget begejstret for Pernille og Henriks kreative og taktile tilgang til arbejdet. Allerede med den første prototype, en æske med fysiske brikker - fik jeg hænderne i noget konkret. Det satte fuldt blus på i de indre billeder og gav så meget energi og lyst til at kaste sig ind i samarbejdet.”
Gitte Lildholdt, Chefkonsulent i Ledelse og Organisation, Gladsaxe Kommune